Tentoonstellingen

UKIUMI

Met UKIUMI, Inuit voor ‘dit jaar’ toont Johan Van Cutsem (° 1965) een keuze uit de beelden die hij in 2017
schoot. Het leeuwendeel van de foto’s werd tijdens verschillende trips met het historische houten zeilschip Donna
Wood (°1918) gemaakt diep in het noordoosten van Groenland .
De betoverende sfeer van een nachtelijke tocht met de tweemaster onder het dansende noorderlicht wordt gevat
in groen en blauw. Red Island doet in het ochtendgloren zijn naam alle eer aan en vangt de ijsbergen aan zijn oever
in een bloedrode zee. Kleuren dus, in alle variaties en gradaties: diepblauw ijs en witte mastodonten gevangen in de
arctische mist. Alle tinten zijn waarheidsgetrouw zonder enige manipulatie.

Een aantal foto’s werd analoog gemaakt: ‘unfrozen film for melting ice ‘ is een reeks van 4 zwart-wit en 2 kleurbeelden die met vervallen pellicule tot stand kwam. Zestien jaar lang waren de Kodak High Speed IR zwart-wit film en de Portra 160 kleurenfilms ingevroren. Eens ontdooid legden ze de efemere schoonheid van smeltend ijs vast.
Het verval dat in de oude films vervat zit, uit zich in onvolmaaktheden, onscherpte en kleurverschuivingen.
De Groenlandfoto’s worden aangevuld met opnames uit België, Duitsland en Ijsland.

 

KANGERTITTIVAQ

Een fotoreis in expeditiestijl met een historisch zeilschip naar  de Scoreby Sund in NO Groenland. Foto’s van Luc Bracke  en Johan Van Cutsem.

11/2 tot en met 23/2, woensdag tot en met zondag van  13 tot 18 u. Op zaterdag 18 en zondag 19 februari infovoorstelling over de komende fotoreizen naar Groenland ( vertrek 15/8/17 (laatste plaatsen) en 12/9/17 (volzet), telkens van 14 tot 18 u.

 

VINTAGE VIJFTIG – LEOPOLD OOSTERLYNCK

Een overzichtstentoonstelling van  50 jaar fotografie van Kortrijk over Leuven tot Japan. Diepmenselijke fotografie in tijdloos zwart-wit van een meesterlijke observator. Vintage analoge prints in uiterst beperkte oplage. Van 11/11 tot en met 23/11, dagelijks (!) van 13 tot 18 u. op donderdag 17/11 uitzonderlijk tot 21 u.

 voor-site

 

 

Verborgen lichtheid – Walter Van der Perren

van 14 tot 23 oktober 2016 loopt  de expo van Brussels Leuvenaar Walter Van der Perren. (woe tot en met zondag 13 tot 18 u, boekvoorstelling vrijd 14 okt 20 u)   Zijn ‘slow photography’ laat je ontdekken wat je op het eerste gezicht niet ziet. Aanzet voor deze nieuwe tentoonstelling waren zijn fotografische impressies na een winterreis met Johan door IJsland. De leegte en het alom aanwezige licht inspireerden hem om ook in eigen omgeving op zoek te gaan naar die onderlaag van het kijken, met al zijn nuances.  

 Raul Canibano – Corazon cubano

‘Corazon cubano’, de expo van de cubaanse topfotograaf Raul Canibano, loopt van 9 tot 25 september 2016 in fotogalerie ‘t oogenblik. Open van woensdag tot en met zondag telkens van 13 tot 18 u. Raul werd twee jaar na de revolutie geboren (1961) in Havana Cuba. Zijn zwart-wit fotografie overstijgt het puur documentaire : de gelaagde beelden zijn niet alleen esthetisch erg geslaagd maar zitten ook boordevol intimiteit en menselijkheid. De voormalige lasser ging eind jaren 80 aan de slag als reportagefotograaf met een Russische camera en veelal vervallen pellicule en oude chemicaliën. Raul werkt gewoonlijk met een 28 mm groothoekobjectief wat de verbondenheid met zijn onderwerp ten goede komt. Geen voyeur dus maar een deelnemer. Dat resulteert in tijdloze beelden vol mededogen. zijn bekendste essay Tierra Guajira belicht het harde plattelandsleven. De Cubaanse werkelijkheid, scherp gekadreerd door een meester-verhalenverteller. ‘el corazon cubano’ is de eerste solotentoonstelling van Raul Canibano in ons land en volgt kort op zijn eerste solo-expo in de Usa. Zijn werk was eerder al te zien in Mexico, Spanje, Noorwegen en Frankrijk. Noteer nu al dat je op zaterdag 10 september Canibano kan ontmoeten in de galerie waar hij een lezing houdt.De plaatsen zijn beperkt. Interesse om erbij te zijn ? Stuur een mailtje naar johan@oogenblik.be.

Tomas Bachot – Those who eat fish from the cyanide lake improve their sex life (10-12 & 15/06)

“I met Matei during a student job in the chocolate factory of Malle in 2013. While piling up choco spread pots, he told me about the social debate related to the gold mines’ reopening in his homeland, Romania. At his apartment in Turnhout, Matei showed me pictures of the street protests against the foreign mining companies which were coming to Romania and pictures from Geamăna, a village flooded by the toxic waste of a mine. (…) In January 2015, I decided to take a bus to the Golden Quadrilateral in the Apuseni Mountains of Transylvania, shaped by the gold industry over the years. Through couchsurfing, I stayed at Irina’s house in Deva, in the south of the gold area. One day after dinner with her family I showed my pictures from the first trip. “These pictures have no value for me”, her mother said furiously. “They are a simple negative impression: remote, filthy, run-down…” It was difficult to hear that because I was their guest, and I felt it was true. I came with having a preconceived image of this Romanian region and I was only looking for confirmation.After seven trips my relationship with the people and the landscape shifted.” Tomas Bachot berkut

 

 

 

 

 

 

 

 

Johan Van Cutsem – Berkut (20/4-5/5/16)

Berkut of Mongoolse arendjagers leven midden in het Altaïgebergte. Ze jagen te paard met hun arend op vossen en wolven. De jarenlange samenwerking tussen jager en arend creëert een hechte band tussen mens en dier. De fotograaf legde een paar van die bijzondere momenten vast in zwart-wit. Een paar foto’s kan je al bekijken in de virtuele galerij onderaan de hoofdpagina. Zelf op bezoek gaan bij de arendjagers? Dat kan! Op 22 september kan je mee op een unieke 14-daagse fotoreis onder begeleiding van Johan Van Cutsem, in samenwerking met Hobo-reizen. Op woe 4 mei Fotokafee tijdens Leuven Late Night, vanaf 19u30.

Johan Van Cutsem – Vatn (17/2-6/3/16) – verlengd!

‘Vatn’ betekent water in het IJslands : de nieuwe expo van Johan Van Cutsem focust op water in al zijn vormen. Het campagnebeeld van de tentoonstelling toont een buitenaards blauw meer op een achtergrond van zwart-wit ijs. De fotograaf toont zowel de diepzwarte onverzettelijkheid van een uitgestrekte ijsvlakte als de bevallige neveldampen van een halfbevroren waterval. Woeste oceaangolven contrasteren met de rust van kabbelend water en de koele zachtheid van verse sneeuw.Beelden om bij op adem te komen, waarin je heerlijk kan verdwalen.Van Cutsem belijdt zijn geloof in de natuur met overtuiging. Van woensdag 17 februari tot en met zondag 6 maart, telkens van woensdag tot en met zondag van 13 tot 18 u. Meer foto’s in de virtuele galerij onderaan de hoofdpagina.

 Jasper Léonard – Forum (5-23/12/15 en 6-15/01/16)

Ooit was het forum een centrale plaats in de stad. Een fysieke ruimte waar mensen samenkwamen om elkaar te ontmoeten en handel te drijven. Een plek waar dialogen en ideeën ontstonden. Vandaag heeft het bedrijvige, fysieke forum zich verplaatst naar cyberspace. Er lijkt bovendien iets te zijn veranderd aan de beleving en de ervaring van mensen die het fysieke plein betreden. Léonard wordt geïnspireerd door de mens die die publieke ruimte gebruikt. De ontmoetingen en de taferelen die er plaatsvinden, hebben steeds vaker iets weg van een gespeelde scène, een opgezette fictie. Léonard vraagt zich af of de openbare ruimte evolueert naar een podium, waar mensen vooral bezig zijn met hun digitaal verslag van hun ervaring. Het werkelijke ‘zijn’ in de openbare ruimte verliest net zoals het oorspronkelijke forum aan betekenis en functie. Zich toch nog oprecht kunnen verliezen in de beleving van het ogenblik – de momenten waarbij de digitale filter even kan worden teruggedrongen – heeft haast iets ontroerends. De beelden op expo zijn analoog gefotografeerd met filmtypes van large en medium formaat. Door meermaals te belichten, ontstaat een nieuwe blik op deze plaatsen. Met die ‘oude techniek’ geeft Léonard het toeval een belangrijke plaats in zijn werk. Dankzij dit medium maakt Léonard zichzelf los van digitale nabewerking. Er werd geen Photoshop gebruikt om deze composities tot stand te brengen.


 

Didier Frateur   ‘the-ongoing-moment’  (9/5 tot 20/6/2015)

Van  zaterdag 9 mei tot en met zaterdag 20 juni toont fotogalerie ‘t Oogenblik “The Ongoing Moment” van Didier Frateur.
Leuvenaar Frateur reist al 25 jaar de wereld rond als cameraman voor tientallen  gekende Belgische en buitenlandse films. Overal waar hij heen gaat zit er altijd een fototoestel in zijn tas.Onlangs bundelde hij 17 foto’s en toonde ze in het Concertgebouw in Brugge. Zijn zin voor detail en zijn gevoel voor licht maken van elke foto een sterk beeld dat vaak pas na een tweede lezing zijn geheimen prijsgeeft.De enorme variëteit in zwarten, de verrassende diepgang ervan en de bijhorende sfeer nodigen uit tot een ontdekkingstocht.
 
fotogalerie ‘t oogenblik, Tiensestraat 37 3000 Leuven       09/05/15 tot 20/06/15  van woensdag tot en met zondag telkens van 13 tot 18 u  (uitzonderlijk gesloten op 23/5 en 24/5)

Johannes Frank – Horses and Land  (5/12 – 23/12/14)

 

Van 5 tot 23 december toont de IJslandse Johannes Frank  ( ° 1963) een eigenzinnige keuze uit zijn recente fotoboeken “Moments from Iceland”  en “Hross”. Sterke zwart-wit beelden van paarden en landschappen  om het jaar uit te zwaaien.


Luc Castermans   Streets of China  (15/11 tot 30/11/14)

Van 15 tot 30 november toont Luc Castermans (°54) zijn recentste foto’s: straatfotografie in Shanghai en Beiijng . Luc denkt en voelt zwart-wit en heeft een scherp oog voor net dat ene detail, dat exacte ogenblik dat van een foto een beklijvend beeld maakt.


Ragnar Axelsson – Behind the  Mountains (13/09 – 16/10)

Van 13 september tot 16 oktober toont de IJslandse topfotograaf Ragnar Axelsson (° 1958)  een sterke selectie uit zijn werk in de Leuvense fotogalerie ‘ T Oogenblik.
Ragnar , Rax voor de vrienden, publiceert in Life, National Geographic, Tim, Stern, La Vanguardia, Le Figaro en The New York Times en toont nu voor de allereerste keer zijn werk in België.
Tientallen reizen naar Groenland resulteerden in “Last days of the Arctic” in 2010. Het bekroonde boek documenteert op magistrale wijze het  verdwijnen van een cultuur. Eind vorig jaar verscheen “Behind the Mountains“, een uniek fotoverhaal rond het jaarlijkse bijeendrijven van de schapen in het ruige, onbewoonde binnenland van IJsland. Twintig jaar lang was Rax van de partij, te paard, mee met de schapendrijvers, door weer en wind.
‘T Oogenblik toont in samenwerking met Nordic Light een selectie van beelden uit beide boeken, aangevuld met een aantal foto’s uit de Faroer en dit van 13 september tot 16 oktober. Nordic Light

Combineer deze tentoonstelling met een bezoek aan het fotocircuit van Unexposed Leuven (van 11 tot 21 september) www.unexposed.be


Tim Dirven – Madagascar  (afgelopen)

In zijn camera past de hele wereld, maar toch vooral die van de verwondering. Zo liep Tim Dirven (° Turnhout, 1968) rond in Madagascar, eiland met plaatsjes die Tulear, Diego-Suarez, Manakara en Taolagnaro heten. Waar vissen een zaak is van leven, soms overleven op de golven die de bootjes met namen als Capitaine, Dorade en Porte-Bonheur meevoeren. Waar dode schepen liggen op Shipwreck Bay. Tim Dirven, al jaren huisfotograaf van De Morgen, schuwde de kleur van het eiland niet. Van mensen en vissen, van landschappen en materialen, van bootjes en huizen, van het strand en het licht in Port Dauphin, van kleren en fruit. Toch ook zwart-wit: daarin is Tim Dirven geschoold, daarin is Tim Dirven een meester. Hij was vaker in Congo. In Ivoorkust, Ethiopië, Tsjaad, Rwanda, Mozambique ook: allemaal Afrika. En bij uitbreiding in landen en werelddelen waar zijn fotografie een engagement kan zijn. Diezelfde empathie en diezelfde verwondering zitten in zijn beelden van Madagascar. En in zijn taal. “Alles kan op het eiland plots fady zijn, heilig”, zegt Dirven. “Dat kan een berg zijn, een boom, zelfs een kleur. In sommige gebieden mag je geen rood dragen. Dat is fady.” In ’t Oogenblik brengt Tim Dirven Madagascar naar Leuven. Waarmee Tim, die hier jaren woonde, zelf een beetje thuiskomt.   Rik Van Puymbroeck (De Morgen)   www.timdirven.com